JaakkoKorpi-Anttila Eläkevaarina opettelee lavatanssia, espanjaa ja englantia. Kaikki on lainattua, joten kaiken voi lainata.

Moottoriurheilu ja ympäristö

Nyt kun Hassi &al. ovat taas lööppien otsikoissa, niin samaan hengenvetoon tuon ihmettelyni siitä, miksi ympäristöaktivistit eivät ole nykyistä voimakkaammin puuttuneet moottoriurheilun hiilijalanjälkeen. Varmaan osasyynä on pelkuruus siitä, että kansan suosiota tällä saralla ei voiteta, vaikka niin maalla kuin vesillä hiilidioksidi- ja typpioksidipäästöjä syntyy niin paljon, ettei kukaan uskalla niitä julkisesti edes arvioida.

Tätä taustaa vasten voisi jopa väittää, että esimerkiksi nyrkkeilyssä urheilija tuhoaa vain oman terveytensä, mutta moottoriurheilussa koko maailman ympäristöä tuhotaan minkä keritään ja sitä kautta myös ihmisiä. Voisin kuvitella, että muun muassa auton kehitystä voidaan parantaa muullakin tutkimuksella kuin F1-kilpailuilla. Sähköauton pikaista tulemista nykyinen moottoriurheilu ei edistä lainkaan, pikemminkin päinvastoin.

Ehkä pian nähdään aktivistien laiva myös kilpaveneiden seassa.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (19 kommenttia)

Käyttäjän leskinen kuva
Seppo Leskinen

Aivan samaa ihmettelen. Sitäkään, että kunnat rakentavat kaikenlaisia moottoriurheluratoja, en ymmättä alkuunkaan. Ei mene minun kaaleen, ei.

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

Missä kaikkialla kunnat on viime aikoina rakentanu moottoriurheiluratoja? Minkä lajien harrastusmahdollisuuksia kuntien ylipäätään pitäisi mielestäsi kustantaa ja minkä ei?

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman

Aika harvassa on ne kunnat jotka moottoriurheiluun satsaavat.
Rahaa löytyy kyllä hiihtämiseen, kumikiekon pieksämiseen jne.
Moottoriurheilu taasen on pitkälti harrastajien rahoilla kokonaan rahoitettua.
Ihmettelen kovasti miten näin moottoriurheilu vastaisesta maasta löytyy niin monta maailmanmestaria?

Paavo Kymäläinen

Kunnallinen jäähalli on täysin saasteeton. Talvella se jäädytetään ulkoilmalla ja kesällä tuulivoimalla. Juu juu.
Katsojat ja pelaajat saapuvat sähköautoilla, ei mene tai tule mitään päästöjä.
Nyt kun Heidi Hautalakin saa ajokortin, niin mahtaa autoilukin saada synninpäästön.
Mutta tietenkin se koskee vain hyviä ihmisiä, jotka vastustavat periaatteessa autoilua, mutta joutuvat itse lähes pakosta sitä tekemään.
Kielletään kaikki , se on helpoin tie.
Otetaan Pohjois-Koreasta esimerkki.

Käyttäjän KH kuva
Kalevi Härkönen

Pekka Haavisto sanoi suosivansa F1:siä. Kun Kimi ajaa, miljoonat ihmiset istuvat tv:n ääressä ja heidän autonsa pysyvät parkissa.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

HS:lta hyvä juttu. Oli mennyt minulta ohi. Siinä ei ollut mainintaa harjoitellaanko myös muilla polttoainetta kuluttavilla välineillä ja paljonko kilpailuvälineen ja varavälineen muiden oheisvälineiden kuljettaminen radalta toiselle ja käyttäminen vuodessa vie polttoainetta.

Käyttäjän vylitalo kuva
Ville Ylitalo

Vihreitä haukutaan siitä, että kaikki kielletään ja siitä, ettei kielletä tarpeeksi. Jonkinlainen suhteellisuudentaju on hyvä säilyttää ympäristöasioissa. Moottoriurheilu saastuttaa mutta on kuitenkin pieni osa ongelmaa kun koko nykyään vallitseva elämäntapa on sidoksissa hiilipohjaisten polttoaineiden kohtuuttomaan tuhlaamiseen.

Mielestäni moottoriurheilu on samalla harmaalla alueella kuin vaikka lomamatkailu kaukomaihin. Monet vihreätkin viettävät aikaansa etelän turistikohteissa. Pitäisin heitä naurettavina, jos olisivat samalla kieltämässä moottoriurheilua.

Suomessa ei ole juuri kysyntää radikaalille ekologiselle liikkeelle. Vihreiden pehmeä linjakin on monille liikaa.

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

Suomessa yksi keino moottoriurheilun päästöjen vähentämiseen olisi varmaan se, ettei ajopaikkoja pakotettaisi jopa kymmenien kilometrien päähän kaupungista siinä missä muita liikuntapaikkoja rakennetaan keskustoihin kävelymatkan päähän. Tosin jos moottoriurheilua harrastettaisiin kaupungista niin se aika tehokkaasti estäisi liito-oravakortin käytön tietyissä piireissä.

Meteliä tietysti käytetään perusteluna moottoriurheilun pakottamisella korven keskelle, mutta kaupungeissa melua on joka tapauksessa ja moottoriratojen käyttöaikoja rajoitetaan melko tehokkaasti tälläkin hetkellä. Vaikka siellä korvessa sen äänen ei siis pitäisi ketään häiritä. Tietystihän joku voi käydä esim. motocross-radalla ajamassa omin lupineen keskellä yötä mutta ei niitä sääntöjä noudattavia harrastajia kuulu siitä rangaista.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #13

Siellä korven keskelläkin sitten voidaan alkaa rajoittaa sitä meteliä. Virtasalmen rata on yksi loistava esimerkki siitä miten rataa pyörittävä yrittäjä ajetaan ahdinkoon tolkuttomilla valituksilla.

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

http://yle.fi/uutiset/lahden_pipon_speedwayrata_me...

Siinä nyt ainakin heti yksi esimerkki jossa luonnonsuojelun takia kielletään moottoriurheilu, ei tosin liity hiilidioksidipäästöihin. Harrastusmahdollisuuksien ja viihteen rajottamisen sijaan voitaisiin ehkä keskittyä siihen turhan yksityisautoilun vähentämiseen, taitaa kuitenkin kuormittaa luontoa hieman enemmän.

E: ennen ku saan luonnonvihaajan ja juntin leiman niin vaihtaisin jo pelkästään henkilökohtaisten kustannusten takia nykyisen, bensalla toimivan enduropyörän sähkökäyttöiseen jos joku valmistaja pystyisi tarjoamaan käyttökelpoisen sähköenduron.

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama

Aika lähellä jo ollaan:

http://www.ktm.com/fi/freeride/freeride-e/highligh...

Ei tuolla valittaminen lopu, eikä kisoissa pärjää, mutta ainakin bensalaskut loppuvat.

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä

Juu, oon siis tietoinen että sähköpyöriä on kehitetty jo jonkun aikaa mutta suhtaudun tohonkin vähän skeptisesti kun ei mun käsittääkseni oo kytkintä / vaihteita ollenkaan? hankala kuvitella enduron ajamista skootterilla. Olis kyllä mielenkiintoista kokeilla tommosta.

Täytyy muuten varmaan säästää aika monen bensakannullisen hinta ennen kun on varaa vaihtaa parin tonnin kawasaki 10000 euron sähkömopoon :D

Käyttäjän jlinjama kuva
Jussi Linjama Vastaus kommenttiin #18

Uusi mopo luonnollisesti maksaa enemmän kuin vanha. Vanhankin voi muuttaa helpohkosti sähkökäyttöiseksi 1000-3000 euron kustannuksilla ja valmiita sarjojakin on runsaasti myytävänä, esim:

http://www.ebay.com/usr/electricmotorsport

Tuossa hintaluokassa investointi säästää itsensä melko nopeasti, mutta edelleen tietysti ongelmaksi jää lyhyehkö käyttösäde. Jossain hiekkamontun kiertämisessä se ei haittaa, mutta matkoilla enemmän. Oma veikkaukseni on, että muuttaminen kielletään jos se yleistyy, koska se pienentää valtion verotuloja. Ainakin jokunen vuosi sitten noita sai kilpiinkin varsin kivuttomasti, mutta kuten sanottua, silloin raha ei kierrä oikeaa reittiä. Jos raha ei kierrä oikeaa reittiä, se siirretään sinne asettamalla muutokselle vaatimuksia joita yksittäinen ihminen ei voi mitenkään täyttää ja/tai verottamalla muutosta/käyttöä.

Käyttäjän ReimaHeikkil kuva
Reima Heikkilä Vastaus kommenttiin #26

KTM mainostaa muistaakseni että täydellä akulla toi Freeride kestää "kovaa ajoa" n. 40 minuuttia eli taitaa sekin olla pitkälti olosuhteista kiinni että riittääkö vai ei, Ainakin kesällä luulis yhden päivän vetoihin riittävän ihan hyvin. Mutta aika näyttää millä sitä tulevaisuudessa tulee ajettua vai onko harrastukset vaihtunu. Pitää varmaan kiertää messuja jos jossain pääsis vähän paremmin tutkailemaan tai vaikka testaamaan sähkömopoa.

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Tietyt asiat todellakin ovat ympäristöväelle tabuja. Moottoriurheilu on yksi niistä! Sehän ei vielä mitään, että parikymmentä formulaa kiertää rataa kolmesataa kilometriä kukin, mutta kun koko kisaorganisaatio kiertää maailmaa kymmeniätuhansia kilometrejä kauden aikana. Kuka laskisi absoluuttiset luvut tähän kaikkeen kulutetusta polttoainemäärästä, eikä pyrkisi suhteellistamaan niitä esimerkiksi globaaliin turismiin nähden?

Oma ympäristötabujen "suosikkini" on kuvanveistotaide. Jalometallien louhinta ja jalostus tuottaa valtaisan hiilijalanjäljen, mutta esimerkiksi professori Björn Weckström saa mediassa osakseen pelkkää taiteellista ihastelua. Kuinkahan suuret määrät ympäristökuormaa sekin vanha korusuunnittelija on 60 vuotta kestäneellä työllään aiheuttanut?

Paavo Kymäläinen

" mutta kun koko kisaorganisaatio kiertää maailmaa "
Vaihdetaan kisaorganisaation tilalle Ilmasto- ym viherhörhö kokoukset ja maailman kiertäminen on hyvä asia.
Jännää kuinka sama asia muuttuu muuksi, kun .......... niin mitä?

Käyttäjän TuomoKokko kuva
Tuomo Kokko

Jännää kuinka sama asia muuttuu muuksi, kun .......... asialla ovat mediasuhteensa fiksuimmin hoitaneet tahot.

Käyttäjän ppauto kuva
Janne Pirinen

Blogi: "miksi ympäristöaktivistit eivät ole nykyistä voimakkaammin puuttuneet moottoriurheilun hiilijalanjälkeen"

vastaus: "Tietyt asiat todellakin ovat ympäristöväelle tabuja. Moottoriurheilu on yksi niistä!"

Jaakko sai siis kannattajan.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset