*

JaakkoKorpi-Anttila Eläkevaarina opettelee lavatanssia, espanjaa ja englantia sekä toivoo korjaukset edes sähköpostiinsa. Kaikki on lainattua, joten kaiken voi lainata.

Sähköautojen oheisvaikutuksia

Hybridi- ja sähköauotojen jälkijunassa tulevat loppuun käytettyjen paristojen ja akkujen kierrättäminen ja hävittäminen. Norjassa jo joka toinen myyty henkilöauto on hybridi- tai sähköauto. USA:ssa ja Kiinassa näitä autoja myydään lukumääräisesti eniten. Saksa, Ranska ja Englanti suunnittelevat bensa- ja dieselautojen myynnin kieltämistä vuoden 2040 jälkeen.

Kiinassa sähköautojen myynti alkoi vuonna 2009 ja litiumpitoista (Li-) paristojätettä on kertynyt siitä tähän päivään noin 170 000 tonnia. Käytettyjen paristojen hävittäminen on kallista eikä maailmalla ole siihen yhteneväisiä kunnon standardeja. EU on tässä edelläkävijä, mutta silti Euroopassakin vain 5 % Li-paristoista päätyy kierrätykseen ja loput menevät kaatopaikoille tai suoraan luontoon.

Tesla, Peugeot ja Citroën ovat mukana belgialaisessa Umicopera yrityksessä, joka kierrättää Li-paristoja noin 5000 t/v. Saksassa Accurec prosessoi 4000 t/v ja Espanjassa ranskalais-espanjalainen Envirobat noin 3000 t/v. Eräs arvio on, että maailman akku- ja paristojätteen määrä kasvaa vuosivauhdilla 22% eli 100 000 t/v aina vuoteen 2030 asti, joten ei ihme, että Europpassa star-up yrityksiä tällä alalla nousee kuin sieniä sateella. EU:ssa eräänä kannustimena on Green Car aloite, joka sisältää myös projektin ’paristo 2020’. Varmaan suomalaisillakin olisi alalle paljon annettavaa, jos niin halutaan.

http://www.eldiario.es/hojaderouter/tecnologia/toxica-realidad-electrico...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

5Suosittele

5 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Käyttäjän usjussi kuva
Heikki Karjalainen

Tämä on asia, joka jää taka-alalle, kun into ilman kokonaisanalyysiä puuttuu.
Lisäksi itse asia, sähköntuotanto ja millä välineillä.
Maailma ei ole vielä alkunsakaan valmis siirtymään noin suuressa määrin sähköautoihin.
Kehittyneistä polttomoottoreista ei jää kuin nimellinen määrä ilmansaasteita.

Käyttäjän opehuone kuva
Esa Mäkinen

Vai nimellinen määrä, ei voi kuin vastata Alivaltiosihteerin palindromilla ”Aito idiotia”.

Sähköauton akkuhan ei suinkaan ole sama asia kuin kertakäyttöinen litiumparisto. Tällä hetkellä vanhimmissa ajossa olevissa nykyajan sähköautoissa, eli Tesloissa ja ja Nissan Leafeissä akku ei kokemusten mukaan juurikaan käyttämällä happane: akkujen ’terveys’, eli kyky ottaa vastaan ja pitää latausta on laskenut vain muutamia prosentteja, vaikka joillakin autoilla on ajettu satojakin tuhansia kilometrejä. Eli autoäijien höpinä akkujen nopeasta kuoleentumisesta on ollut turhaa.

Ja jos/kun syystä tai toisesta tulee aika purkaa sähköauto, voi sen akun käyttää sellaisenaan muissa sovelluksissa: Ranskassa on jo tehty latausasemia, joissa on yhteenkytkettyjä käytettyjä sähköauton akkuja. Parinsadan kilon tehokas akku on varmasti haluttua tavaraa myös esim. aurinkosähköjärjestelmissä tai vaikka kotien varavoimana.

Akkujen purkaminen ja sen arvokkaiden metallien talteenottokin tulee varmasti olemaan järjestäytynyttä toimintaa.

Emme ole vielä kunnolla nähneetkään, mitä uutta liiketoimintaa syntyy sähköautojen yleistyessä. Polttomoottorin kuolema on sen sijaan jo näkyvissä.

Käyttäjän JaakkoKorpi-Anttila kuva
Jaakko Korpi-Anttila

→ 2/EM: "Sähköauton akkuhan ei suinkaan ole sama asia kuin kertakäyttöinen litiumparisto.."

Piti oikein mennä katsomaan, mitä linkin tekstissä käytetty 'la pila' sana espanjan kielessä tarkoittaa. Molemmat sanakirjat antoivat tulokseksi paristo ja akulle oli oma sanansa. Ilmeisesti ladattavuus ei ole siellä erottava ja määräävä tekijä. - En tiedä, Kirjoittaessani minäkin ihmettelin tätä. Hyvä kun otit asian esille.

Lisäys;

Fb:n puolella eräs di kommentoi teksiäni seuravasti: ”Olisiko sähköauto kokonaispäästöineen, sähköntuotanto (muu kuin ydinvoima), akkujentuotanto ja -kierrätys, huomioon ottaen sittenkään lopullinen ratkaisu. Polttokennomoottoreiden kehitys on jo varsin pitkällä.”

Käyttäjän jallerajala kuva
Jari Rajala

Mites olis tälläinen tekniikka?! "Israelilainen startup Electroadon käynnistänyt kokeilun, jossa tiehen asennetut sähkömagneettiset induktiokelat lataavat sähköautoja autojen ollessa liikkeellä. Tällaisissa autoissa ei tarvita kalliita ja painavia akkuja." >>> https://www.talouselama.fi/uutiset/tie-vie-kasvuyr...

Käyttäjän emailjuuso kuva
Juha Hämäläinen

Saksalaiset tutkijat selvittivät tuoreeltaan melko vähäpäästöisten ja sähköautojen tuottamaa kokonaissaasteen määrää.

Polttomoottorista noin autoa vastaava sähköauto saastutti 80% verrokkiin nähden. Eli siinä suuntaa-antava tieto.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset