JaakkoKorpi-Anttila Eläkevaarina opettelee lavatanssia, espanjaa ja englantia sekä toivoo korjaukset edes sähköpostiinsa. Kaikki on lainattua, joten kaiken voi lainata.

Pääsiäisen pilkunviilausta

Paavi Franciscus on enempi käytännön ihminen kuin syvällinen raamatunselittäjä. Hänen lausuntonsa ystävälleen Eugenio Scalfarille (Rebubblica lehden perustaja), ettei sellaista helvettiä ole, missä sielut kärsisivät ikuisesti, on aiheuttanut tiettyä kuhinaa katolisissa piireissä. Asiaa on yritetty loiventaa selittelemällä määrätyn ja epämääräisen artikkelin käyttöä el/un infierno-sanan edessä (esp. infierno = helvetti). Paavi käytti epämääräistä artikkelia, mikä kai tarkoittaa enemmän informatiivista asiaa kuin mistä raamattu puhuu.

Tämä informatiivisuus on varmaan syytä ottaa huomioon myös kun pääsiäisenä käydään uskontunnustuksessa läpi Jeesuksen loppuvaiheita ja siihen liittyvää aikajanaa. Jeesus lupasi ristillä toiselle ryövärille: "Totisesti, jo tänään olet minun kanssani paratiisissa” (Luuk. 23:43). Jeesus menikin tuonelaan ja palasi maan päälle ja vasta myöhemmin nousi taivaaseen (paratiisiin). Ryöväri katosi jotenkin kuvioista.

Esimerkillistä käytännön veljeyttä uskon asioissa osoittaa Kolumbia Venezuelalle, missä suoranainen nälänhätä köyhien keskuudessa on hiljainen tosiasia. Mailla on yhteistä rajaa 2200 km ja puoli miljoona Maduron alaista on paennut viime kuukausien aikana Kolumbiaan ja vuoden loppuun mennessä luku todennäköisesti ylittää miljoonan rajan. Hätäapuna Kolumbian kirkko on lahjoittanut 250 000 ehtoollisleipää, jotta pääsiäisen kristillistä juhlaa voidaan viettää asianmukaisella hartaudella myös Venezuelassa.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (1 kommentti)

Käyttäjän PiviKopsa kuva
Päivi Kopsa

Jaakko, Ristin ryövärin vastaanoton nostaminen esiin pääsiäisteksteistä on ihana asia;
Mitä keskustelua arvelet heidän käyneen ennen näitä sanoja
Ja mitä mahtoi tapahtua "ryövärin" "sydämessä?"

Mutta näyttikö sinusta kuitenkin siltä, että tämä lohdutus oli vailla pohjaa, kun Jeesus näyttäytyikin vielä maisille ystävilleen ja viivytteli täällä?
Hänhän lupasi, että he siinä olomuodossa, jossa aikaa ei enää ole, tulevat tapaamaan heti.

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset